No/VOL: 08/2022 Page no. 8
Authors: Prarot Leeart , Wattanawong Romsai , Auttarat Nawikavatan , Deacha Puangdownreong :
Title: Zróżnicowany, zintensyfikowany algorytm wyszukiwania prądu i jego zastosowanie w optymalnej konstrukcji sterownika ze sprzężeniem zwrotnym dla aktywnego układu zawieszenia ciągnika
Abstract: W artykule zaproponowano nowatorski algorytm wyszukiwania metaheurystycznego, nazwany zróżnicowanym, zintensyfikowanym wyszukiwaniem prądowym (DICuS) i jego zastosowanie do zaprojektowania optymalnego sterownika ze sprzężeniem zwrotnym stanu dla aktywnego układu zawieszenia ciągnika. Proponowany DICuS opiera się na zintensyfikowanym przeszukiwaniu prądu (ICuS) inicjowanym na podstawie prądu elektrycznego przepływającego przez sieci elektryczne. Losowa liczba losowana z rozkładu równomiernego i mechanizm automatycznie dopasowywany promienia wyszukiwania są przeprowadzane w celu poprawy wydajności wyszukiwania i łatwości użytkowania. DICuS jest testowany pod kątem dziesięciu wybranych standardowych multimodalnych funkcji wzorcowych w celu minimalizacji. Wyniki uzyskane przez DICuS zostaną porównane z wynikami uzyskanymi przez ICuS. Jak wynika z symulacji, proponowany DICuS jest znacznie skuteczniejszy w minimalizacji funkcji niż ICuS, znacznie. Następnie DICuS jest stosowany do zaprojektowania optymalnego sterownika ze sprzężeniem zwrotnym dla aktywnego układu zawieszenia ciągnika w oparciu o nowoczesną optymalizację. Na podstawie wyników stwierdzono, że DICuS może z powodzeniem zapewnić optymalny sterownik sprzężenia zwrotnego stanu dla aktywnego układu zawieszenia ciągnika. Dla porównania, układ aktywnego zawieszenia ciągnika, sterowany przez sterownik ze sprzężeniem zwrotnym, zaprojektowany przez algorytm LFICuS, daje bardzo zadowalającą odpowiedź przy mniejszych oscylacjach i szybszym czasie regulacji niż projektowany metodą przestawiania biegunów.
Key words: wykrywanie prądu, ciągnik z aktywnym układem zwieszenia.