Numer: 09/2018 Str. 117
Autorzy: Piotr Dębiec :
Tytuł: Zorientowane na studenta nauczanie podstaw techniki cyfrowej
Streszczenie: W artykule omówiono wyniki eksperymentu dydaktycznego przeprowadzonego w latach 2015/16 – 2017/18 i dotyczącego nauczania podstaw techniki cyfrowej. W ramach eksperymentu znacząco zmieniono sposób prowadzenia wykładów poprzez zastosowanie szeregu nowoczesnych technik nauczania o udokumentowanej efektywności, z których najważniejsze to: 1) stymulowanie pozytywnej relacji student – nauczyciel, 2) wprowadzanie nowych pojęć w sposób indukcyjny, intrygujący i przeczący intuicji, 3) stosowanie formatywnych, anonimowych quizów, 4) stymulowanie nauczania wzajemnego studentów, 5) użycie nowych technologii do zbierania informacji zwrotnej. W rezultacie uzyskano znaczną poprawę frekwencji wykładowej oraz osiągnięć studentów. Przedstawione podejście może być pomocne w nauczaniu innych przedmiotów inżynierskich.
Słowa kluczowe: nauczanie aktywne, nauczanie indukcyjne, nauczanie rówieśnicze, puzzle-based learning, układy cyfrowe, wykłady, informacja zwrotna