Numer: 02/2022 Str. 203
Autorzy: Feby Pamuji , Kharisma Prihantari , Dedet-Candra Riawan , Dimas Asfani , Heri Suryoatmojo , Harus Guntur , Bambang Sudarmanta , Nurvita Arumsari :
Tytuł: Zastosowanie sztucznej sieci neuronowej do sterowania prędkością silnika BLDC 90KW w autobusie elektrycznym
Streszczenie: Istnieje wiele badań dotyczących pojazdów elektrycznych mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska przez pojazdy wykorzystujące paliwa kopalne. Zalety stosowania silnika BLDC to wysoka sprawność, wysoki moment obrotowy, obniżony poziom hałasu, długa żywotność i łatwa konserwacja. Stosowanie silników BLDC w pojazdach elektrycznych czasami nie jest optymalne ze względu na różne nastawy i obecność obciążeń. Następnie konieczne jest sterowanie prędkością silnika, aby silnik mógł działać prawidłowo. W badaniach wykorzystano metodę Sztucznej Sieci Neuronowej (ANN). SSN na tym regulatorze prędkości jest praktycznym sterowaniem napięcia wejściowego falownika 3-fazowego, dzięki czemu prędkość silnika BLDC może być zgodna z wartością zadaną. W symulacji w niniejszych badaniach, kontrolowany SSN jest stosowany do autobusów elektrycznych o dużym momencie obrotowym, z symulacji widać, że SSN w oparciu o sterowanie może dobrze działać.
Słowa kluczowe: silnik bezszczotkowy BLDC, sztuczne sieci neuronowe, pojazdy elektryczne