Numer: 03/2022 Str. 79
Autorzy: Abdulla Abdulla , Mohammed Almaged , Salam Khather :
Tytuł: Kontrola kąta pochylenia statku powietrznego przy użyciu podejścia polegającego na umieszczeniu słupa w oparciu o techniki optymalizacji GA i ABC
Streszczenie: Głównym celem niniejszej pracy jest zaprojektowanie kontrolera rozmieszczenia biegunów do sterowania kątem pochylenia systemu samolotu w oparciu o kilka metod optymalizacji inspirowanych biologią. Początkowo opracowano model matematyczny układu nachylenia samolotu i utworzono go w reprezentacji w przestrzeni stanów. Następnie projektuje się podejście do umieszczania tyczek za pomocą różnych technik optymalizacji, w tym algorytmów genetycznych (GA) i sztucznej kolonii pszczół (ABC), aby znaleźć optymalną wartość macierzy wzmocnienia sprzężenia zwrotnego. Celem jest wybór optymalnych wartości docelowych dla biegunów pętli zamkniętej systemu metodą sprzężenia zwrotnego stanu i umieszczenie ich w każdym docelowym miejscu w dowolnym miejscu w lewej połowie złożonej płaszczyzny, zapewniając stabilność i kontrolę biegunów pętli zamkniętej. Ta praca porównuje również wydajność GA z wydajnością algorytmu ABC w oparciu o różne charakterystyki czasowe odpowiedzi. Skuteczność odpowiedzi układów sterowania została przeanalizowana w celu określenia, które podejście optymalizacyjne przyniesie lepsze wyniki w zakresie kontrolowanego kąta pochylenia. Na podstawie uzyskanych wyników symulacji zauważono, że sterownik układania słupów oparty na ABC wykazał bardziej wydajne wyniki i przewyższał wydajność sterowników układania słupów opartych na GA.
Słowa kluczowe: kontrola nachylenia samolotu, algorytm generyczny.