Numer: 01/2025 Str. 261
Autorzy: Joanna Michałowska , Paweł Tomiło :
Tytuł: Określenie typowych wartości parametrów kursu samolotu dla nowego układu pomiarowego w przypadku startu i lądowania samolotu
Streszczenie: Pomiary przeprowadzono w samolocie PZL 110 Koliber z wykorzystaniem opracowanych specjalistycznych dwóch systemów pomiarowych. Pierwszy system wykorzystuje jednostkę pomiaru bezwładnościowego z 9 stopniami swobody (akcelerometr, magnetometr, żyroskop). Drugi system pomiarowy opiera się na wykorzystaniu logarytmicznego detektora mocy wraz z anteną i płytką mikrokontrolera. Opracowano algorytm, który wykorzystując sztuczną sieć neuronową o architekturze wariacyjnego autoenkondera z warstwami LSTM. Zaobserwowano zalezności emiryczne opisujace akcelerację w trzech osiach, kąt Eulera oraz sklałaową elektryczną pola elektromagnetycznego. Wykazano na przykładzie przeprowadzonych badań, ze wykorzystanie opracowanego modelu sztucznej sieci neuronowej posłuży do wygenerowania uogólnionych przebiegów czasowych analizowanych paramety lotu. Tego typu narzędzie ma potencjalne zastosowanie w szkoleniu pilotów, ze względu na czynniki krytyczne występujące podczas faz startu i lądowania
Słowa kluczowe: Sztuczna sieć neuronowa, Wariacyjny AutoEnkoder, Statek powietrzny, Inercyjna jednostka pomiarowa, Pole Elektromagnetyczne